پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ایندیپندنت نوشت: مسئله واقعا تکان دهنده در بحرین روشمند بودن نقض حقوق بشر از جمله نقض حقوق پزشکان است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت در گزارشی به قلم ریچارد سولوم، معاون مرکز پزشکان مدافع حقوق بشر، نوشت:‌ طی دو دهه تحقیق درباره حقوق بشر در بیش از بیست کشور جهان هرگز شاهد چنین نقض فراگیر و برنامه ریزی شده بی‌طرفی پزشکی که در بحرین جریان دارد، نبودم.

آمبولانس‌ها، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و نیز پزشکان،‌ پرستاران و کارکنان درمانی همگی هدف قرار می‌گیرند و این رویه‌ای فراگیر است که همچنان جریان دارد. این حملات اصل بی‌طرفی پزشکی و قانون بین الملل را به طور جدی نقض می‌کند.

پزشکان یک نقض خاص در جامعه و یک تعهد اخلاقی برای مداوای بی‌طرفانه همه مردم دارند.

در بحرین آنها در حالی که معترضان و غیرنظامیان مجروح را درمان می‌کنند، شاهد رنج و آلام باورنکردنی بشری بوده‌اند.

درمان این بیماران شواهد بی نظیری از ددمنشی مقامات بحرینی، نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش پیش روی پزشکان قرار داده است. اطلاع از این خشونت‌های بی رحمانه آنها را نیز هدف قرار داده است. حداقل 32 متخصص کادر درمانی طی دو ماه گذشته توسط نیروهای امنیتی ربوده شده و به سلول انفرادی انداخته شده‌اند.

در بیمارستان بزرگ 821 تخته سلمانیه که محل کار متخصصان پزشکی برجسته بحرین است، بدترین جراحت‌ها مورد درمان قرار گرفته است و پزشکان شاهد شواهدی از استنشاق گاز، زخم گلوله و ضرب و جرح بوده‌اند.

در آن بیمارستان شاهد مواردی متعددی بودیم که پزشکان و پرستاران برای کار احضار شدند اما دیگر هرگز مشاهده نشدند و احتمالا به بازداشتگاه برده شدند. یکی از بازداشتگاه‌های مهم - مدیریت تحقیقات جزایی در عدلیه - همچنین یک مرکز مخوف شکنجه است.

متاسفانه حتی در مواردی پزشکان در همان محل کارشان مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند. 6 مورد از ضرب و جرج شدید پزشکان بیمارستان سلمانیه در اتاق کارکنان بدست نیروهای امنیتی را ثبت کرده‌ایم. وقتی نیروهای امنیتی می‌توانند در یک بیمارستان چنین وحشی گیری مرتکب شوند می‌توان تصور کرد در یک بازداشتگاه چه روی می‌دهد.

این حملات خانواده‌های پزشکان را نیز به خطر می‌اندازد. با خانواده یک جراح مصاحبه داشتیم که نیمه شب از خانه‌اش با چشمان و دست‌های بسته ربوده شد.

این گونه حملات روشمند هراس فلج کننده‌ای را به جان بسیاری متخصصان درمانی در بحرین انداخته است. بسیاری چنان ترسیده‌اند که نمی‌توانند به سر کار بروند. رفتن به یک بیمارستان یا درمانگاه اغلب به معنای عبور از موانع خیابانی است که در انجا باید کارت شناسایی نشان دهند و در معرض حمله‌اند. رسیدن به بیمارستان یا درمانگاه نیز به منزله ایمنی نیست چون پلیس و نیروهای امنیتی به مراکز درمانی نیز رفت و آمد دارند.

ما در گذشته شاهد این نوع سوء رفتارها بودیم. در سال 2008 کل نظام مراقبت‌های درمانی زیمبابوه تحت حاکمیت رابرت موگابه فروپاشید و پزشکان به طور اتفاقی هدف قرار می‌گرفتند. اما تفاوت تکان دهنده در بحرین این است که این حملات روشمند به نظر می رسد که باید متوقف شود.

کد خبر 132995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز